PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





astanga jooga

Kokemuksia Ashtangajoogasta

Aiheeseen liittyen


23.1.2014, Stelios Katsaras



Olen jo pitkään suositellut joillekin asiakkailleni joogaa joko venyttely- tai rentoumismielessä, mutta häpeäkseni jouduin myöntämään, että en ollut koskaan kokeillut sitä itse. Olin jo pitkään suunnitellut korjaavani tämän vääryyden, mutta en vain saanut aikaiseksi.

Tilaisuus kuitenkin putosi syliin kun sain Sportsetterin kautta yhden käyntikerran It's Yoga:n järjestämälle Ashtangajooga-tunnille (kirjoitetaan kai Suomessa normaalisti astanga, ilman h:ta, mutta tässä artikkelissa pidän sen mukana, sillä olen hurja ja arvaamaton). Paikka sijaitsee Hermannissa, Helsingissä ja sinne pääsi rautatieasemalta kätevästi  bussilla.

"It's Yoga Helsinki - salin tunnit perustuvat Ashtanga Vinyasa joogaan. Kuulumme It's Yoga International - yhteisöön, jossa on joogakouluja San Franciscosta Firenzeen."

En tiedä paljoakaan joogasta, enkä siitä, mikä koulukunta on parempi tai että voiko niitä edes laittaa paremmuusjärjestykseen. Kuulin kuitenkin, että tuo It's Yoga järjestää arvostettuja jooga-opettajakoulutuksia.

Paikalla odotteli tunnille osallistuvia ihmisiä ja kaikki tervehtivät toisiaan. Ilmapiiri oli lämminhenkinen, mikä on kivaa, etenkin kun rauhoittuminen kuuluu niin olennaisena osana joogaan.

Vaihdoin joogavaatteet päälle (samat kuin kiipeily- tai parkour-vaatteet) ja sain tiskiltä joogamaton mukaani, sillä se sisältyi Sportsetterin tarjoamaan käyntikertaan. Salissa oli lämmin ja paljon tilaa. Otin oman tilani salin perältä ja reunasta, kuten peruskoulussa aikanaan.

Opettajanamme toimi Firenzestä saapunut Max Becker, hoikan jäntevä ja rauhallisen oloinen, arviolta nelikymppinen mies. Tunti alkoi kehoituksella ottamaan liikkeissä huomioon oman vireystason ja fiiliksen. Mitään ei tullut pakottaa ja kaikessa piti keskittyä ennen kaikkea vapaaseen hengittämiseen ja rentouteen.

Sen jälkeen aloitimme liikesarjalla, jota kutsutaan aurinkotervehdykseksi. Jälkeen päin It's Yoga:n sivuja katsoneena tajusin, että paikalla oli paljon myös ihan jooga-opettajia ja monet läsnäolijoista vaikuttivat edistyneiltä harjoittelijoilta. Tahti oli siis myös melko nopeaa, eikä liikkeitä jääty pahemmin hinkkailemaan. Sarja tehtiin yhden kerran opettajan perässä seuraten ja sitten "Do it 3 more times. You know how to do it.".

Ei siinä mitään. Perässä pysyi ihan hyvin kun katsoi samalla mitä muut tekevät. Liikkeistä pääsi ainakin jyvälle, kun niitä tehtiin sen verran monta kertaa. Vaikeaa kuitenkin sanoa, että teinkö liikkeet oikein, sillä henkilökohtaista ohjausta ei pahemmin ollut. Max pysähtyi kohdalleni kaksi kertaa, joista ensimmäisessä Max huomautti joogamattoni olevan nurinpäin ja toisessa seisoin liikaa jalan ulkosyrjällä.
astanga jooga
Harjoittelijoita oli paljon ja kaikkiin keskittyminen olisi ollut varmasti vaikeaa. Huomasin myös jälkikäteen, että samassa paikassa opetetaan myös Ashtangajoogan alkeita, mikä olisi voinut olla itselle parempi vaihtoehto, jos olisi halunnut enemmän henkilökohtaista ohjausta. Eipä ohjauksen puute minua hirveästi haitannut, mutta oli vain usein vähän epävarma olo. Tuntui, että keho taipui aika hyvin niihin vähän vaikeampiinkin asentoihin ja voimaa riitti jopa osaan vaikeammista pidoista, mutta tekniikan oikeellisuudesta ei ollut hajuakaan. Seuraavalla kerralla siis alkeiskurssille.

Minä joogaamassa (en muistanut ottaa kuvaa paikan päällä). Taustalla oleva joogamatto ei liity juttuun.


Taustalla soi jatkuvasti jonkinlainen rauhoittava musiikki ja toisena vallitsevana äänenä oli noin neljänkymmenen sieraimen läpi kulkevan ilman suhina. Hengityksen piti kuulua ja siihen  piti tosiaan keskittyä koko ajan. Lihaskuntotreenistä oli tässä kohtaa apua, sillä siinäkin täytyy hengittää.

Teimme myös pari kertaa kuuluisaa O-M-mantraa (OOOUUUMMM!), mikä auttoi itsellä mukavasti rentouttamaan keskivartalon sekä lantionpohjan lihaksia ja siten vapauttamaan hengitystä lisää. Oma hengittäminen tuntui alussa hieman pinnalliselta, mutta tunnin jälkeen se kulki todella mukavasti ja olo oli jo senkin takia tosi hyvä.

Huomasin, että oma liikuntatausta auttoi tosi paljon. Jotkut asennot vastasivat Bujinkanissa tehtyjä lyönti- tai valmiusasentoja ja etenkin aurinkotervehdyksessä oli paljon samaa, kuin mitä olen tottunut tekemään dynaamisessa verryttelyssä. Oletan, että jooga on antanut paljon vaikutteita länsi- ja itämaiseen kehonhuoltoon, mikä olisi vain loogista. Se, että liikkeistä löytyy yhteneväisyyksiä taistelulajien kanssa voi johtua ihan vain siitä, että ihmiskehon liikuttamiseen liittyy tiettyjä universaaleja lakeja. 

Kuulin jälkikäteen, että tunnin kulku oli tosi tyypillinen, eli alkuun aurinkotervehdystä, perään erilaisia lantiota sekä jalkoja venyttäviä asentoja seisten, sitten istuen tehtyjä venytyksiä ja loppua kohden vähän jotain rankempaa, kuten erilaisia käsien varassa tehtäviä pitoja tai esim. siltaa. Lopuksi maattiin selällään ja hengiteltiin vapaasti, ilman kontrolloitua rytmiä. Siinä vaiheessa huomasi, miten hyvä olo tunnista oikeasti tuli.

Kerta kesti 1,5 tuntia, mikä oli minusta aika hyvä määrä, etenkin kun halusin saada edes jonkinlaisen kuvan joogasta. En edelleenkään väitä olevani mikään joogan asiantuntija, mutta koska oma kokemukseni oli hyvä, voin lämpimästi suositella sitä.

Kokeile Ashtangajoogaa jos...
  • sinulla on paikat jumissa ja haluat parantaa liikkuvuuttasi
  • etsit lajia, jossa yhdistyy liike ja rauhoittuminen
  • haluat kehittää lihaskuntoasi (etenkin keskivartalon ja yläkehon)
  • haluat paremman ryhdin
  • hengityksesi on pinnallista
  • et ole kokeillut joogaa
  • haluat treenailla mukavassa, ei-uhkaavassa ilmapiirissä

Itselläni oli seuraavana päivänä joitakin kipeitä lihaksia, etenkin yläselässä ja takareisissä, mutta jonkin verran myös alaselässä. Sitä se uusien lajien kokeileminen teettää. Omat heikkoudet paljastuvat ja oma kroppa on itselle taas vähän tutumpi.

Sain sen verran innostusta yhdestä käynnistä, että voisin käydä It's Yogalla vielä uudestaan. Ehkäpä juuri siellä alkeistunnilla tai sitten kokeilen jotain eri tyylistä joogaa, kuten Hathaa tai Rocket-joogaa.

Lopetan tämän artikkelin It's Yogan sloganiin: Breathe, Relax & Go with the flow.





< Takaisin Artikkeleihin

Kokemuksia veitsenheittokurssilta
Pilateskokemuksia Lotta Leiwon valmennuksessa
Kokemuksia Luonnollisen Liikkumisen kurssilta


-------------------------------------------

facebook Youtube twitter