PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





primifit esittely

Esittely: Mitä on PrimiFit?

Aiheeseen liittyen




Paluu perusasioihin

Elämme modernissa yhteiskunnassa, jossa asiat on totuttu tekemään tietyllä tavalla. Syömme normaalina pidettyä ruokaa, liikumme tavalla, joka perustuu normeihin ja pidämme vaatteitamme lähes osana itseämme. En sano, että näissä kaikissa asioissa on jotain vikaa, mutta ihmisten tulisi nähdä näiden asioiden läpi ja tunnistaa todelliset syyt normaaleina pitämiemme asioiden takana.

Liikunta

Liikuntaa pidetään yleisesti tärkeänä terveydelle ja sen huomaaminen on seurausta hyvin passiivisesta elämäntyylistä, johon ihminen on ajamassa itseään. Olemme sellaisessa tilanteessa, jossa jokaisen on harrastettava liikuntaa. Ennen liikunta oli välttämätön osa elämää. Isovanhempamme olivat paljon aktiivisempia kuin me.

Kuntoilumainen liikunnan harrastaminen on kyllä lisääntynyt viimeaikoina, mutta emme enää tiedä miten liikkua. Lapsena tutkimme jatkuvasti kehomme rajoja ja opimme uusia tapoja liikuttaa kehoamme. Monilla tämä kehittyminen loppuu jo melko varhaisessa vaiheessa nuoruutta ja aikuisuuteen mennessä olemme saattaneet jo menettää kyvyn mennä syvään kyykkyyn.

Ihminen on selviytynyt kautta esihistorian käyttämällä kehoaan. Meidän on täytynyt pystyä kävelemään, juoksemaan, kiipeilemään, tasapainottelemaan, hyppäämään, uimaan, taistelemaan ja ryömimään. Suurin osa noista taidoista ovat unohdettuja ja täysin käyttämättömiä nykyisestä elämäntyylistä johtuen. Voimme kuitenkin kehittää näitä kykyjä päivittäisessä harjoittelussammme. Liikunnan ei tarvitse olla aina tylsää ja monotonista. Se voi olla leikkimistä. Jos normaalina pitämämme liikunta olisi kaikkien mielestä hauskaa, ei salilla näkisi henkilöitä, jotka lukevat lehteä samalla kun he istuvat kuntopyörässä tai tekevät reisien lähennyksiä laitteessa.

Haluatko oppia tekemään leuanvetoja, dippejä tai yhden jalan kyykkyjä? Vai kiinnostavatko sinua enemmän vapailla painoilla harjoittelu tai kahvakuula?

Keskityn valmennuksessani lihaskuntoharjoitteluun, jossa käytetään välineinä oman kehon painoa sekä erilaisia vapaita painoja. Liikeet ovat pääasiassa isoja moninivelliikkeitä, kuten kyykkyjä sekä yläkehon punnerruksia ja vetoja. Treeni voi tähdätä, asiakkaan tavoitteista riippuen, rasvanpolttoon, voimaan, lihasmassan lisäämiseen tai kaikkiin noista. Asiakkaan niin halutessa, opetan myös monimutkaisempia kehon taitoja, kuten juoksutekniikkaa, loikkaamista, kiipeilyä ja esteiden ylittämistä.

Hyväkuntoinen ihminen ei pysty ainoastaan suoriutumaan paremmin fyysisistä haasteista, mutta elää myös terveemmin ja välttää helpommin vanhenemiseen liittyvät krooniset vaivat. Tähän päästään tasapainoisella liikuntaohjelmalla, joka sisältää intensiivisiä sessioita ja vastapainoksi myös keveitä ja palauttavia sessioita. Laatu korvaa määrän ja vähemmän on enemmän!

Ruokavalio

"En tiedä enään, että mitä voi muka syödä!". Kuulostaako tutulta? Itse olen ainakin kuullut tuon lauseen muutaman kerran. Ongelmana on se, että nykypäivänä tietoa on liikaa ja kaikki tuntuvat olevan jossain määrin keskenään eri mieltä. Virallinen kanta on välttää ääridieettejä ja luottaa ruokaympyrään. Toiset käskevät välttämään joko rasvaa tai hiilihydraatteja melkein kokonaan. Jotkut sanovat, että välillä täytyy paastota aamulla ja syödä illemmalla ruokaa juhla-aterian edestä.

Uskon, että olemme erilaisia ja siedämme eri ravintoaineita eri tavoin. Se mikä pitää yhden ihmisen hoikkana ja energisenä, voi tehdä toisesta lihavan ja väsyneen. Sama muotti ei voi käydä kaikille. Yhteisenä tekijänä on kuitenkin monipuolisuus ja teollisesti korkealle prosessoitujen aineksien välttäminen. Valmennuksessa otetaan huomioon yksilölliset ominaisuudet ja tarpeet, mikä takaa paremmat ja kestävämmät tulokset.

Kenelle PrimiFit sopii?

PrimiFit sopii kaikille täysi-ikäisille, jotka haluavat tehdä muutoksen elämässään, kunnostaan tai lähtökohdistaan riippumatta. Henkilöiden, joilla on esimerkiksi korkea verenpaine, kannattaa pyytää lääkärin lupa liikuntaohjelman aloittamiselle.

Asiakas hyötyy valmennuksesta, oli hänen tavoitteensa sitten kiinteyttäminen, lihasmassan ja voiman hankinta, kehon hallinta tai ruokaremontti. Mukaan tarvitaan avoin mieli ja halu oppia uutta.


-Stelios Katsaras



< Takaisin Artikkeleihin

Liikunnan tärkeys: Oletko sukupuuttoon kuo...
Motivaation löytäminen