PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





kiinteyttäminen

Tavoitteena kiinteä keho

Aiheeseen liittyen


Termi 'kiinteä' tuntuu olevan vähän mystinen ja siihen liittyy usein ristiriitaisia käsityksiä. Puhun tarkoituksella kiinteytymisestä, enkä laihduttamisesta, sillä paheksun tuota sanaa.

Laiha henkilö ei ole välttämättä kiinteä, sillä hänellä voi olla silti suhteellisen suuri rasvaprosentti. Lihakset tekevät jäsenistä kauniit, kaarevat ja toimintakykyiset. Rasvakerros pehmentää lihasten muotoja, mutta liiallisissa määrissä se kadottaa ne alleen.

Kiinteys tarkoittaa siis hyvää tasapainoa lihasten ja rasvan välillä.

Suuri osa henkilöistä, jotka yrittävät kiinteyttää kehoaan, tekevät sen ulkonäöllisistä syistä.

Terve, urheilullinen keho näyttää kyllä hyvältä, mutta rasvan polttamisesta ja lihasmassan hankkimisesta seuraa myös terveydellisiä hyötyjä.

Lihasmassan lisääntyminen ja rasvan väheneminen parantavat mm. hormonitasapainoa ja sokeriaineenvaihduntaa. Kakkostyypin diabetes on todellinen vaara terveydelle ja ylipaino johtaa ennemmin tai myöhemmin kohonneisiin verensokeriarvoihin.

Rintasyövän on tutkittu olevan yleisempää naisilla, joilla on korkea rasvaprosentti. Tämä johtuu rasvaan sitoutuvasta estrogeenistä, jolla on selkeä yhteys rintasyövän syntymisen kanssa. En halua lietsoa pelkoa ja toimia pahanilmanlintuna, mutta nämä asiat on hyvä tiedostaa ja jokaisen kannattaa ottaa vastuu omasta terveydestä.

Positiivisempaan sävyyn, voin sanoa, että jo pelkkä säännöllinen liikunta voi auttaa pitämään sydämen ja verisuonet kunnossa. Lisäksi ylimääräisen rasvan polttaminen kohottaa epäsuorasti kuntoa, sillä lihakset liikuttavat nyt kevyempää kehoa. Raapaisin tässä vain pintaa, sillä kiinteästä kehosta seuraa lukemattomia terveydellisiä hyötyjä.

-Stelios Katsaras

< Takaisin Artikkeleihin

Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa I
Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa II
Liikunnan tärkeys: Oletko sukupuuttoon kuo...