PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





laadukas uni

Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa I

Aiheeseen liittyen




Jos aikoo muuttaa kehon koostumusta ja terveyttä parempaan suuntaan, tarkoitti se sitten lihasten kasvattamista, rasvan polttamista tai sairaudesta paranemista, on ihmisen nukuttava riittävästi. Kun nukumme, kehomme keskittyy korjaamiseen, rakentamiseen ja toipumiseen.

Riittävä uni tarkoittaa henkilöstä riippuen noin 7-9 tunnin katkeamatonta unta. Unen on oltava myös laadukasta. Ja laadulla tarkoitan nyt sitä, että on nukuttava ilman häiriöitä ja oikeaan vuorokauden aikaan.

Ihminen on päiväeläin. Meillä on sisäinen kello (sirkadiaaninen rytmi), joka säätelee aktiivisuuttamme ja käytännössä tekee meistä virkeitä valoisaan aikaan ja pimeän tullessa väsyneitä. Laadukkaan unen takaamiseksi, mene viimeistään klo 21.30 nukkumaan ja pidä huoli, että huone on täysin pimeä. Älä pidä huoneessa sähkölaitteita, tuijota tietokonetta, iPhonea, telkkaria tai vastaavia stimulantteja.

Jos sinulla on tapana herätä yöllä nälkäisenä, syö iltapalaksi jotain proteiini- ja rasvapitoista, mutta vältä hiilihydraatin lähteitä.

Riittävä uni on myös tärkeää haiman kannalta. Haima erittää insuliinia, jolla on tärkeä tehtävä sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan ylläpitämisessä. Haiman pitäisi unen aikana palautua alkuasetuksiinsa, mutta jos nukumme yön tai pari huonosti, haima ei palaudu ja tuloksena on diabeetikon tapainen rasva- ja sokeriaineenvaihdunta. Primitiivisesti ajatteleva kehosi luulee käytännössä, että on kesä, ja että nyt on varastoitava rasvaa talven varalle. Kesällä on valoisampaa ja siksi uni on ollut muinaisella ihmisellä lyhyempää. Lihakset kasvavat kun nukumme ja kehitys loppuu melko nopeasti, jos unet ovat 6 tunnin luokkaa.

Jos siis haluat polttaa rasvaa ja kehittää lihasmassaa, kiinnitä huomiota nukkumiseen. Univaikeudet ovat todella yleinen ongelma nykypäivänä, mutta se on jo oma aiheensa. Voisin kuitenkin mainita, että ongelmaan voi auttaa riittävän magnesiumin saanti (aikuisilla 300-400 mg) ja kaikenlaisen stressin vähentäminen.

Jos tavoitteenasi on siis kiinteämpi keho, suosittelisin ensimmäiseksi askeleeksesi riittävien ja laadukkaiden yöunien saamisen.

-Stelios Katsaras



< Takaisin Artikkeleihin

Tavoitteena kiinteä keho
Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa II
Liikunnan tärkeys: Oletko sukupuuttoon kuo...
10 Vinkkiä parempaan uneen