PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





liikunta ja terveys

Oletko sukupuuttoon kuoleva lintu?

Aiheeseen liittyen




Meidät ihmiset on tarkoitettu liikkumaan. Aivojemme suurin tehtävä on suorittaa liikettä tai suunnitella tulevaa fyysistä toimintoa. Olemme kehittyneet liikkuvina olentoina, sillä  se on turvannut ruoan saannin ja turvallisuuden. Emme ole kuin muurahaisleijonat, jotka odottavat kuoppansa pohjalla, että muurahainen jää ansaan. Silti, olemme alkaneet käyttäytyä kuin muurahaisleijonat. Istumme paikallaan koko päivän ja sitten jossain vaiheessa syömme, taas istuen. Luontaisista selviytymismekanismeista luopuminen on ollut yleinen syy eri lajien sukupuuttoon kuolemiseen.

Otetaan vaikka esimerkiksi esihistoriallisena aikana sukupuuttoon kuollut Gastornis.

liikkumisen tärkeys kiinteyttäjälleTämän linnun esi-isä pystyi vielä joskus lentämään ja saalistamaan lennosta. Se teki luultavasti pesänsä johonkin korkealle ja käytännössä hallitsi ilmatilaa.

Jossain vaiheessa sen oli kuitenkin helpompi hankkia ruokansa juoksemalla maan pinnalla. Miljoonien vuosien päästä  lintu menetti lentokykynsä ja oli periaatteessa aikansa T-Rex. Taas miljoonien vuosien päästä Gastornis kuoli sukupuuttoon, sillä tehokkaammat maalla saalistavat nisäkkäät syrjäyttivät sen.

Lintu ei voinut enää lentää ja hallita taas ilmatilaa, koska sen siivet olivat surkastuneet pieniksi ja sen ruumiin koko oli valtava. Lisäksi se teki pesänsä maahan, jossa munat olivat vaarassa.

Ihminen tekee jatkuvasti työtä selviytymisensä helpottamiseksi, mutta valitettavasti tämä ilmiö, jota kutsumme edistykseksi, ei edistä fyysistä terveyttämme. Jossain mielessä olemme kuin Gastornis. Meille on helpompaa istua ja ansaita rahaa, jolla ostamme ruokaa, joka on tuotettu pääasiassa koneiden avulla.

Olemme toki sopeutumiskykyisempiä kuin kaksimetrinen lintu, jolla ei ole käsiä, mutta liikkumattomuudesta seuraa jo nyt tuhon oireita, kuten fyysinen heikkous, kehittymätön motoriikka, nivelreuma, kakkostyypin diabetes, masennus, sydän- ja verisuonisairaudet, syöpä, matala testosteronin taso jne. En sano, että ihminen kuolee välttämättä sukupuuttoon johtuen vähentyneestä aktiivisuudesta, mutta yhden ihmisen elämä lyhenee takuuvarmasti ilman riittävää liikettä.

En mene vielä tässä kirjoituksessa liikunnan eri muotoihin, mutta avaan niitä ainakin parissa seuraavassa osiossa. Niitä odotellessanne, käykää ihmiset kävelyllä, venytelkää, juoskaa (jos kuntopohja on hyvä), tehkää lihaskuntoliikkeitä kuntosalilla tai kotona. Mahdollisuuksia on rajattomasti. Jos lenkkeily ei maistu, tee kävelystä kauppareissu, siivoa kämppäsi tai haravoi lehdet pihalta. Mitä teettekin, aloittakaa maltillisesti. Jos et ole kävellyt lenkkiä kuukausiin, älä tee heti 60 min marssia, vaan aloita vaikka 20-30 min käppäilyllä.

Älä anna itsesi muuttua toiseksi eläimeksi. Ole ihminen, niin fyysisesti kuin henkisesti. Kehosi haluaa sitä.

 -Stelios Katsaras

P.S. Luettuasi tämän, joudut nousemaan tuoliltasi ja liikkumaan vähintään 3 minuutin ajan :D. Saa suorittaa!



< Takaisin Artikkeleihin

Tavoitteena kiinteä keho
Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa I
Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa II
Liikunnan tärkeys: Oletko sukupuuttoon kuo...