PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





kookospalmu

Taistele rasvaa ja tauteja vastaan kookosöljyllä

Aiheeseen liittyen



Kookosöljy on kookospähkinän lihasta erotettua rasvaa, jonka terveellisyys jakaa ravitsemuseksperttien mielipiteitä. Öljyn suosio on kuitenkin kasvanut jo vuosien ajan, vaikkakin se on tullut Suomeen hieman jäljessä. Vielä muutamia vuosia sitten löysin terveyskaupasta vain yhdenlaista kookosöljyä. Tätänykyä saatavilla olevia merkkejä taitaa olla ainakin viisi.


90 prosenttisesti tyydyttynyttä

On totta, että kookosöljy on 90% tyydyttynyttä rasvaa, mutta se on erittäin sydänystävällinen rasva. Rasvoissa kannattaa muutenkin katsoa laatuun ja luonnollisuuteen, ei niiden kovuusasteeseen. Ongelma on hydrogenoiduissa ja härskiintyneissä, prosessoiduissa rasvoissa. Kookosöljyn sen sijaan on huomattu nostavan hyvää kolesterolia HDL:ää, joka suojelee sydän- ja verisuonitaudeilta.


Trooppinen rasva kestää kuumuutta

Tyydyttynyt rasvan oksidoituu vaikeammin, joten se ei muutu niin helposti vahingolliseksi paistettaessa. Juoksevat öljyt, kuten auringonkukkaöljy, oliiviöljy, rypsiöljy ja soijaöljy sen sijaan muuttuvat rakenteeltaan jo suhteellisen matalissa lämpötiloissa. Edellämainituissa öljyissä voi olla vahingollisia yhdisteitä jo ennen kuin pulloa on edes avattu. Kookosöljy on huomattavasti fiksumpi ja minusta myös hyvänmakuinen valinta ruoanlaittoon.


Thermogenesis

Kookosöljy sisältää todella paljon keskipitkiä rasvahappoja, eli MCFA:ta (Medium-Chain Fatty Acids). Keskipitkät rasvahapot käyttäytyvät kehossa eri tavalla kuin pitkäketjuiset rasvahapot (LCFA), jotka sulavat huomattavasti vaikeammin. Niihin täytyy ensin kiinnittyä lipoproteiineja tai kuljettajaproteiineja ja haiman täytyy erittää erikoistuneita entsyymejä, jotta ne muuttuvat keholle käyttökelpoiseen muotoon. LCFA:t rasittavat enemmän haimaa, maksaa ja koko ruoansulatusjärjestelmää.

97% normaalista ruokavaliosta koostuu pitkäketjuisista rasvahapoista. Suurin osa kasviöljyistä sisältää pitkäketjuisia rasvahappoja, jotka varastoituvat helposti rasvaksi.

Kun MCFA:t siirtyvät vatsalaukusta suolistoon, ne ovat jo hajonneessa muodossa, eivätkä tarvitse erikoistuneita entsyymeitä tai lipoproteiineja. Rasvahapot siirtyvät suoraan maksaan ja sieltä energiaksi. MCFA:t kiihdyttävät kehon aineenvaihduntaa, auttaen polttamaan rasvaa. Laihduttajien lisäksi tämä on myös hyvä uutinen ruoansulatusongelmista kärsiville ja niille, joilla on hidas aineenvaihdunta, esim. kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Keho pystyy käyttämään keskipitkiä rasvahappoja energianlähteenä, vaikka saatavilla olisi runsaasti glukoosia (verensokeri), sillä rasvahapot muuttuvat maksassa nopeasti ketoneiksi. Normaalisti ketoneja syntyy paljon, kun henkilö syö vain vähän hiilihydraatteja.

Kookosöljyn syöminen on kuin heittäisi bensaa liekkeihin. Tuli roihuaa hetken kuumempana ja kone käy nopeammin ja tehokkaammin.

Kookospähkinä

Antia joka lähtöön

Kookosöljyn rasvahapoista 50% on lauriinihappoa, jonka tiedetään olevan antibakteerinen, antiviraalinen sekä antifungaalinen (tappaa sieniä). Tuota samaa rasvahappoa löytyy myös äidinmaidosta, jonka tehtävänä on lapsen ravitsemisen lisäksi parantaa immuniteettia. Kookosöljyllä on saatu hyviä tuloksia aikaiseksi jopa AIDS-potilaissa.

Jos et kaipaa kookosöljyn hoikentavia vaikutuksia, ota sitä immuniteettia kohottavien tekijöiden takia.


II tyypin diabeetikon öljy

Sanon nyt ihan ensimmäiseksi, että en ole lääkäri, enkä anna artikkelissani lääketieteellisiä neuvoja. Seuraavat ohjeet ovat vain ehdotuksia ja jokaisen kannattaa toimia oman harkintansa tai asiantuntevan lääkärin ohjeiden mukaan. 

Jos minulla olisi II tyypin diabetes, käyttäisin kookosöljyä seuraavista syistä:

  1. Se stimuloi haimaa tuottamaan insuliinia
  2. Se parantaa solujen insuliiniherkkyyttä (II tyypin diabeteksessä solut vastustavat insuliinia)
  3. Auttaa tasaamaan verensokeria hidastamalla hiilihydraattien imeytymistä
  4. Toimii matalaglykeemisenä (nostaa hyvin hitaasti verensokeria) energianlähteenä hiilihydraattien sijaan


"No mihin sitä kookkosöljyä voi sitten laittaa?"

Kookosöljy on melko eksoottinen, eikä välttämättä kuulu keskiverto suomalaisen ruokakaappiin. Siksi voi olla myös vaikeaa keksiä mihin ruokiin sitä voisi laittaa.

Kookosöljyllä on oma pähkinäisen makea maku, joka jakaa mielipiteitä. Öljyä voi kuitenkin käyttää periaatteessa missä tahansa ruoassa. Ainoaksi haasteeksi voi osoittautua öljyn sulamispiste. Kookosöljy on melko kiinteää vielä huoneenlämmössä ja sulaa vasta 24 asteessa celciusta. Tämän takia öljy ei ainakaan minun mielestäni sovi tuoreen salaatin öljyksi. Kookosöljyä kannattaa ottaa ruoan kanssa, sillä se tehostaa kookosöljyn pilkkoutumista vatsassa.

Tässä ehdotuksia:
  • Syö lusikalla suoraan purkista sellaisenaan
  • Käytä paistorasvana (terveysvaikutukset säilyvät paremmin kuumentamattomana)
  • Sulata kypsennettyjen kasvisten tai vaikka kanan rintafileen päälle
  • Laita smoothien tai fruitien sekaan
  • Valmista itse raakasuklaata käyttäen kookosöljyä

Mahdollisuuksia on tietenkin rajattomasti ja mielikuvituksen käyttäminen on sallittua.


Muuhun kuin sisäiseen käyttöön:
  • Kosteusvoiteena iholla (se tuoksuu myös hyvältä!)
  • Käytä meikinpoistoaineena
  • Laita auringon polttamalle iholle
  • Loistava hierontaöljy

Nyrkkisääntönä voisikin pitää sitä, että iholle ei kannata laittaa mitään, mitä et suostuisi syömään. Kosmetiikan kemikaalit päätyvät joka tapauksessa verenkiertoon ja maksan rasitteeksi.


Ei koko purkkia heti ensimmäisenä päivänä

Ennen kuin lähdet innostuneena ahmimaan kookosöljyä nopeamman aineenvaihdunnan toivossa, suosittelen aloittamaan 1 rkl annoksella per päivä, jos et ole tottunut rasvaiseen ruokavalioon.

Liian suuri annos voi aiheuttaa lievää pahoinvointia ja/tai löysän vatsan. Lisää päiväannosta 1 rkl per viikko, kunnes pystyt nauttimaan öljyä haluamasi määrän. Sopiva annos on 1-6 rkl päivässä, riippuen terveydellisestä tilastasi. Jos taistelet sairautta vastaan tai yrität parantaa kehonkoostumusta, saat paremman hyödyn suuremmasta annoksesta. Jos kehosi sietää hyvin rasvaa, voit ottaa öljyä vaaratta enemmän kuin 6 ruokalusikallista.

Jos öljy saa sinut voimaan pahoin, saatat olla joko yliherkkä kookokselle tai runsas rasva ei sovi kehotyypillesi. Osa ihmisistä pärjää paremmin vähärasvaisella ruokavaliolla, jossa on enemmän hitaita hiilihydraatteja. Sellaisten ihmisten täytyy pitää annos suhteellisen pienenä. Kuten edellä mainitsinkin, öljyä kannattaa ottaa muun ruoan seassa, jolloin ruoansulatus paranee.

Itselläni ei ole henkilökohtaisesti ollut vaikeuksia syödä suunnilleen 1-6 ruokalusikallista öljyä päivässä, mutta 2-3 lusikallista yhdellä kerralla on suurin kerta-annos, jonka voin ottaa ilman pahoinvointia.


Öljyissä on eroja

Tässäkin tapauksessa laadulla on väliä. Kaikkia kookosöljyjäkään ei ole luotu tasa-arvoisiksi.

Laadukkaan kookosöljyn tunnusmerkkejä:
Extra virgin
Luomu
Kylmäpuristettu
Ei geenimanipuloiduista palmuista
Ei puhdistettu tai lisätty yhtäkään ainesosaa

Paras kookosöljy valmistetaan tuoreista kookospähkinöistä, ei kuivatetuista. Litran purkin hinta liikkuu suunnilleen 20-25 euron alueella. Kannattaa kokeilla ensin pienemmällä purkilla ja jos öljyn maku miellyttää, siirtyä isompiin.



< Palveluihin
< Takaisin Artikkeleihin

Tavoitteena kiinteä keho
8 syytä rasvan kertymiselle
Polta enemmän rasvaa näillä ruoka-aineilla
Esittely: Mitä on PrimiFit?