PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





otsikko

Lisä- ja säilöntäaineet eivät ole vihollisiamme

Aiheeseen liittyen


21.1.2015, Stelios Katsaras



Viimevuosina ihmiset ovat olleet tohkeissaan lisäaineista, säilöntäaineista ja muista myrkyistä. Seurauksena asiantuntijat rauhoittelevat ja sanovat, että aineet eivät ole vaarallisia, eikä kannata suotta huolestua.

En ole oikeastaan täysin kummankaan osapuolen linjoilla. Ajatus säilöntäaineettomammasta ruoasta tulee varmasti ihan positiivisesta paikasta, mutta minusta koko ajatus seisoo huteralla perustalla, jos tarkoituksena olisi jotenkin parantaa ruoan terveellisyyttä.


Wikipedia-artikkeli kertoo säilöntäaineista mm. seuraavaa:

"Säilöntäaine on luonnollinen tai synteettinen aine, jota lisätään tuotteisiin, kuten elintarvikkeisiin, lääkeaineisiin, maaleihin ja biologisiin näytteisiin. Sillä pyritään ehkäisemään tuotteen pilaantuminen."

"... Säilöntäaineet vähentävät mikro-organismien, kuten bakteerien, homeiden ja hiivojen kehitystä ja kasvua."


Lisäaineet wikipedian mukaan:

"Lisäaineita käytetään elintarvikkeissa parantamaan muun muassa niiden säilyvyyttä, makua, väriä, rakennetta tai muuta ominaisuutta. Lisäaineilla ei saa peittää elintarvikkeessa olevaa virhettä."

"Lisäaineille yliherkillä ihmisillä on usein jokin muukin allergia. Eniten yliherkkyyttä on ihmisillä, joilla on astma tai krooninen nokkosihottuma."


Nostetaanko kädet ilmaan?

Säilöntäaineita on nykyään kaikissa ruoka-aineissa. Niiltä ei voi välttyä. Tämä on vain totuus, joka meidän täytyy hyväksyä.

No, ei nyt sentään.

Modernissa maailmassa voi olla kyllä vaikeaa välttyä ympäristömyrkyiltä ja viljeltyjä tuotteita suojataan torjunta-aineilla (myös Luomua), mutta voimme sentään vaikuttaa kemikaalikuorman määrään omilla valinnoillamme.


Otetaanpa hetki ja katsotaan mitkä ruoat ja ruoka-aineet sisältävät kyseisiä aineita:


Limonadit Jäätelöt Karkit Purukumit
Hillot Jugurtit Tikkarit Pussikeitot
Säilykkeet Kaakaojauheet Kastikkeet Valmiskakkujauheet
Salamit Keksit Mehut Perunalastut
Kuivatut hedelmät Maissisiirappi Suolaiset naposteltavat Sokerittomat vaihtoehdot
Hyytelöjälkiruoat Makkarat Leivokset Lihajalosteet
Tölkkeihin, laatikoihin tai vakuumipakkauksiin pakatut ruoat


Kokonaisuudessaan, ei näytä hyvältä, eihän?

Tuotteet ovat lähinnä valmiita eineksiä ja ruokateollisuuden valmistamia lisukkeita, herkkuja ja muita pikaratkaisuja. Väittäisin, että monessa kohtaa itse tuote on paljon terveydelle haitallisempi kuin hyvin pieni määrä jotain synteettistä kemikaalia. Syömällä korkealle prosessoitua tai säilöttyä ruokaa, altistat itsesi todennäköisimmin sokerille, siirapeille, kovetetuille kasvisrasvoille, halvoille kasviöljyille ja valkoiselle vehnälle.

Tämä pätee myös Luomuun, sillä nissäkin saa käyttää tiettyjä lisäaineita. Vaikka tuote olisikin Luomua, se ei välttämättä tarkoita, että se olisi terveellistä. Myydäänhän sitä luomusokeriakin.

Pelkästään lisä- ja säilöntäaineiden tuijottaminen ruoka-aineissa on mikromanagerointia, jolla ei lopulta saa suurinta vaikutusta omaan hyvinvointiin.


Isompi panostus ruokaantuoreruoka

Minusta kannattaisi laittaa enemmän arvoa tuoreista ruoka-aineista tehtyyn ruokaan ja ylipäätään priorisoida ruoan laadun tärkeyttä. Ihmiset pihtaavat aivan turhaan ruokakuluissa, mutta ylimääräistä rahaa riittää silti kaikenlaiseen turhaan shoppailuun.

Omiin korviini vaatimukset säilöntäaineettomuudesta kuulostavat tältä:

"Vaadin että ruoassani ei ole enää säilöntäaineita, kemikaaleja, eikä muitakaan ylimääräisiä aineita, mutta haluan silti, että ruokateollisuus valmistaa ateriani".

Ottamalla vastuu omasta hyvinvoinnista ja valitsemalla parempia vaihtoehtoja, ylimääräiset kemikaalit ovat huomattavasti pienempi ongelma. Muuta oma näkemyksesi siitä mitä tavallinen ruoka on. Tee omat kastikkeesi ja vaihda lihajalosteet oikeaan, tuoreeseen lihaan. Jätä makeutetut jugurtit hyllyyn ja opi nauttimaan maustamattomasta jugurtista oikeiden marjojen kanssa.

Minua hämmästyttää kun joku järkyttyy siitä, että mansikan makuinen tuote ei sisälläkään mansikkaa. Oletko koskaan maistanut oikeaa mansikkaa? Samoin, maistuuko jäätelön minttu samalta kuin tuore minttu?


Kannattaako pingottaa?

En missään nimessä halua kuulostaa siltä, että jotenkin puolustelisin säilöntäaineita. Lisäaineiden joukossa on paljon tavallisista ruoka-aineista, kuten sitruunasta, porkkanasta tai punajuuresta saatavia aineita. Uskon kuitenkin, että muiden joukosta löytyy myös haitallisia aineita, ainakin suuremmissa määrissä. Olen myös varma, että yksilöllisellä herkkyydellä on merkitystä.

Vaikka aineiden turvallisuutta vakuutellaan, silti niiden turvallisuutta arvioidaan välillä uudestaan ja osa kielletään kokonaan. Sen takia en ota rauhoitteluja täysin tosissani.

Itse olin aikanaan todella tarkka siitä, että tuotteessa ei ollut lainkaan lisä- tai säilöntäaineita ja vältin suurimmaksi osaksi jopa lisättyä, puhdistettua suolaa. Arvatkaapa mitä? Ruoansulatukseni meni silti aivan sekaisin myöhemmin ja terveyteni romahti. Terveyteen vaikuttavat huomattavasti isommatkin asiat, kuten riittävä uni, riittävä energian saanti ja lepo.

Nykyään syön välillä kiireessä kalasäilykkeitä ja pidän purkitetuista oliiveista sekä kapriksista. Ne eivät silti kuulu jokapäiväiseen arsenaaliin, eivätkä ne ole minusta mitenkään huonoimmasta päästä valmisruokia.

Perinteisellä maitohappokäymisellä valmistettu hapankaali ja -porkkana ovat erityisen terveellisiä. Ne sisältävät ruoansulatusta auttavia bakteereita ja entsyymeitä, jotka helposti puuttuvat modernista ruokavaliosta. Ennenvanhaan säilyykkeet tehtiin juuri tällä tavalla, mutta on helpompaa pitää huolta tuotteen hygieniasta jos se pastöroidaan ja säilötään etikkaan.

Pakkaseen säilötyt ruoat voivat olla paljon tuoreempia, kuin pitkään säilytetyt tuoretuotteet. Tosin, en silti pitäisi pakastepitsaa terveellisenä vaihtoehtona. Ostamalla pakastettua kalaa, lihaa, marjoja ja vihanneksia, teet todennäköisemmin hyviä valintoja.

vihannekset

Yhteenveto

  • Syö tuoretta ruokaa luotettavalta lihatiskiltä ja vihannesosastolta.
  • Vältä valmista ruokaa. Älä leiki eläväsi post-apokalyptisellä aikakaudella.
  • Älä murehdi säilöntäaineita tai lisäaineita, vaan sokeria, siirappeja, valkoisia jauhoja sekä halpoja kasviöljyjä ja transrasvoja.
  • Ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi ja äänestä omilla rahoillasi. Jos tarpeeksi moni ei osta eineksiä, ruokateollisuus reagoi kyllä.

Jos haluat tietää enemmän yksittäisistä säilöntä- ja lisäaineista, käy e-koodit sivuilla, jossa voit hakea tietoa tietystä aineesta kirjoittamalla sen koodin hakukenttään.

Tiesitkö, että elintarvikkeissä käytetty vanilja-aromi, on todellisuudessa Castoreumia, eli majavan anaalirauhasesta saatavaa ainetta? Ainetta ei tosin lypsätä majavista, vaan aine valmistetaan kasveista saatavista aineista :D.


Lähteet:
www.ruokatieto.fi
Wikipedia - Säilöntäaine
Wikipedia - Lisäaine
Wikipedia - Castoreum



< Palveluihin
< Takaisin Artikkeleihin

Taistele rasvaa ja tauteja vastaan kookosöljyllä
Polta nopeammin rasvaa näillä ruoka-aineilla
Esittely: Mitä on PrimiFit?

-------------------------------------------

facebook Youtube twitter