PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





luonnollisen liikkumisen kurssin porukka kyykkykävelyllä

Omia kokemuksia Luonnollisen Liikkumisen kurssilta

Aiheeseen liittyen





Kävin viime vuoden puolella Luonnollisen Liikkumisen kurssilla ja ajattelin viimein jakaa kokemukseni teidän kanssanne.

Näin kuuluisan MovNat -videon ensimmäistä kertaa vuonna 2008 ja innostuin siitä tavattoman paljon. Halusin heti päästä ulos etsimään erilaisia haasteita ja käyttämään luontoa treeniympäristönäni. Haaveilin tietenkin myös trooppisemmasta harjoitusympäristöstä ja sen verran puhtaista vesistä, että niissä viitsisi uida. Toistaiseksi en ole pulahtanut Malminkartanon Mätäjokeen.



Tämä video on saanut monen katsojan juoksemaan ulos ilman kenkiä.


MovNat on Erwan Le Corren perustama systeemi, jossa tarkoituksena on kehittää ihmisen luonnollisia liikuntakykyjä. Systeemissä on eroteltu 13 erilaista liikuntakykyä, joihin kuuluvat mm. juokseminen, hyppääminen, tasapainottelu, kiipeily, esineiden nostaminen, heittäminen ja taistelussa hyödylliset taidot, kuten iskut ja painiminen.

MovNat:issa harjoitellaan juuri näitä kykyjä ja sen tuloksena treenaaja pystyy hyötymään harjoittelunsa hedelmistä myös ulkona "oikeassa maailmassa". Nuo kyvyt ovat auttaneet ihmiskuntaa selviytymään läpi esihistoriallisen ajan ne pystyvät palvelemaan meitä edelleen. Moderni elämäntyyli ei kuitenkaan edellytä suurinta osaa noista kyvyistä, joten ne ovat vaarassa unohtua.

Olen aina ollut kiinnostunut luonnollisesta liikkumisesta. Lapsena tuli tehtyä ihan huomaamatta leikkien aikana varmasti suurinta osaa noista kolmestatoista liikuntatavasta. Lapsi ei tarvitse viihtyäkseen kuin pari kaveria, leikkipuiston, metsikön tai kallion. Sittemmin olen ehtinyt harrastamaan lenkkejä luonnossa, Bujinkan Budo Taijutsua ja boulderointia, jotka ovat vain yleisemmin hyväksyttyjä tapoja leikkiä aikuisiällä.

Haaveenani oli päästä ulkomaille MovNat-kurssille, mutta sijoitin rahat mieluummin Personal Trainer -koulutukseen. Opintojeni jälkeen tulin tietoiseksi Helsinki Paleon perustajan, Jaakko Savolahden Luonnollisen Liikkumisen leireistä. Haudoin jonkin aikaa leirille osallistumista, mutta tekosyitä tuntui aina riittävän. Viime vuoden lokakuussa näin Facebookissa ilmoituksen Luonnollisen Liikkumisen kurssista ja Jaakko ilmoitti myös sivuillaan käyneensä Yhdysvalloissa sertifioitumassa MovNat -ohjaajaksi.

Ilmoittauduin heti kurssille ja hieroin tyytyväisenä käsiäni yhteen.



Tästä videosta saa hyvän käsityksen kurssin sisällöstä. Minut voi tunnistaa punaisesta paidasta.


Kurssi järjestettiin CrossFit Central Helsingin tiloissa 4.11.2012.

Treenipaikka oli rakennuksen ylimmässä kerroksessa ja portaiden kapuaminen oli jo itsessään pieni treeni. Sali oli hyvin varustettu kurssin tarkoitusta varten ja siellä oli reilusti tilaa suunnilleen tusinalle henkilölle juosta ja ryömiä samaan aikaan.

Kun kaikki kurssilaiset olivat lipuneet paikalle, Luonnollinen Liikkuminen saattoi alkaa.

Aluksi keskityttiin ryhtiin, oikeanlaiseen hengitystekniikkaan ja lihaskontrolliin. Kaikissa liikkeissä piti olla mahdollisimman rento ja siten tehdä liikkeet mahdollisimman energiatehokkaasti.

Ylitimme leveän, vuolaan joen, hyppien kiveltä toiselle. Itse asiassa kivet muistuttivat eri kokoisia levypainoja ja vettäkin oli vähänlaisesti. Jaakko opetti meille miten hypystä laskeudutaan turvallisesti ja miten loikkiin saa lisää pituutta.

Ylitimme rotkoa tasapainottelemalla kapean puomin päällä. Tiellä oli strategisesti sijoitettuja oksia, joita piti vuoroin ylittää ja alittaa. Jaakko ohjeisti, "Rentouttakaa hartiat ja kädet. Älkää katsoko alas."

Katsoin alas.

Maahan oli ainakin 12 cm pudotus. Ohjaajamme mukaan putoaminen tarkoitti krokotiilien kitaan joutumista.

Lopulta näimme laiduntavat porot. Tämä oli pieni yllätys, sillä olimme juuri tavanneet krokotiileja ja olimme luulleet, että porot ja krokotiilit eivät elä samanlaisessa ilmastossa.

Kiipeilyä telineissäRyömimme heinikossa neljällä raajalla lähemmäksi, kuin kissapedot. Ollessamme riittävän lähellä, ponkaisimme täyteen juoksuun ja yllätimme eläimet. Saimme kaadettua muutaman poron ja aloimme ruokailla.

Ruhot houkuttelivat kuitenkin lähistöllä olleet leijonat paikalle ja jouduimme ottamaan ruhot kantoon. Juokseminen ison painon alla oli todella rankkaa, mutta pääsimme lopulta ihmeenkaupalla turvaan.

Treeni oli rankka, mutta lyhyt. Syke nousi korkealle ja jalat olivat melko väsyneet sen jälkeen. Sprintit, kaverin kanto reppuselässä juosten ja nopea eläinkävely ovat kovaa puuhaa. Kokeilkaa vaikka itse.

Vietimme tunnin ajan leväten, syöden ja juoden. Juttelimme myös ruokavalioon liittyvistä asioista ja Jaakolta sai kysellä kaikenlaista paleo -ruokavalioon liittyen.

Ansaitun levon jälkeen kiipeilimme ohuita puita pitkin ylös ja tähystimme kaukaisuuteen.



Hilasimme itseämme putouksen yli kaatunutta puuta pitkin. Jaakko näytti esimerkkiä miten voi välillä levätä roikkumalla ainoastaan kyynär- ja polvitaipeen varassa.

Seuraavaksi olimme korkealla puiden oksilla ja meidän piti heilauttaa itsemme liaanilta toiselle, kuten apinoiden kuningas, tai Indiana Jonesin kelvoton poika.

Voimistelurenkaista, tai siis liaaneista, oli helppo pitää kiinni, mutta jujuna oli ajoittaa seuraavaan liaaniin kurottaminen oikein. Tämä oli yksi kurssin hauskimmista liikkeistä.


Jaakko Savolahti kiipeää puomia pitkin
Jaakko Savolahti demonstroi puomilla kiipeämistä. Paino on pidettävä käsissä ja polvitaipeissa.


Kurssin lopuksi oli taas rankka treeni, jossa oli neljä erilaista pistettä:

1. piste

Loiki kiveltä toiselle, äläkä törmää kaveriin. Tatamille oli asetettu useita erikokoisia levypainoja, joilla hypimme, hikipisarat lentäen. Loikkimista oli tehty päivän aikana jo aika paljon ja reisissä tuntui kovasti.

2. piste

Olet ihmisapina. Tuossa on puu. Pitääkö vielä vääntää rautalangasta? Telineet saivat kyytiä kun meidän kolmikko pääsi kokeilemaan kurssilla opittuja kiipeilytaitoja.

3. piste

Kävele puomilla, mene kyykkyyn ja käänny, sillä vastassasi on karhu. Kävele takaisin päin, kyykisty ja käänny uudestaan, koska siellä on tiikeri! Jatka samaa, kunnes Jaakko antaa merkin pisteen vaihdolle.

4. piste

Kiusaa mammuttia heittämällä sitä kivellä keskelle otsaa. Kivi oli kuntopallo ja otsana toimi tällä kertaa betoniseinä.


Jaakko oli varmasti miettinyt useimmille pisteille uskottavammat selitykset, mutta tämä oli ainoa mielikuva, jolla selvisin treenistä.


kopittelua kuntopallolla
Kopittelua kuntopalloilla. Kurssille suositeltiin jalkineiksi paljasjalkakenkiä ja suurimmalla osalla taisikin olla jalassa Vibram FiveFingers:it.


Päivä kesti runsaat kahdeksan tuntia, johon sisältyi tunnin lounastauko. Kävimme läpi uintia ja taistelukykyjä lukuunottamatta kaikki erilaiset luonnollisen liikkumisen kykyluokat.

Jaakko ohjasi kaksi erilaista kiertoharjoittelutreeniä, joissa tuli kova hiki ja syke nousi kunnolla. Jälkeenpäin oli kuitenkin aina voittaja olo.

Kurssi sopii mielestäni kenelle tahansa, vaikka osa liikkeistä vaatiikin jonkin verran voimaa ja hyvää nivelten kuntoa. Toisaalta, kurssilla opitaan liikkumaan turvallisesti ja tehtäviin liikkeisiin löytyy varmasti Jaakko Savolahden avustuksella aina helpompi vaihtoehto.

Jaakon tapa valmentaa oli selkeä ja mukavan rento. Jokaisesta liikkeestä tuli aina tärkeimmät pointit esille ja ryhmän koko oli sen verran pieni, että henkilökohtaista valmennusta tuli riittävästi.

Itselläni kurssi tuntui eniten jaloissa. Ihminen onkin tarkoitettu liikkumaan suurimmaksi osaksi jaloillaan! Kaikki ne loikat muistuttivat itsestään vielä monta päivää. Mukaan tarttui monta kykyä, joita hyödynnän edelleen liikkuessani. Tapasin paljon samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa olisi varmasti riittänyt juttua pidemmäksikin ajaksi.

Jaakko Savolahti on hiljattain siirtynyt kokonaan auttamaan ihmisiä liikkumaan ja voimaan paremmin. Hänen personal training palveluihinsa voi tutustua täällä.

Minulla oli äärettömän kivaa ja aion varmasti osallistua uudestaan jollekin Luonnollisen Liikkumisen kurssille tai leirille. Suurkiitos vielä kurssista, Jaakko!

Kirjoittanut Stelios Katsaras, Julkaistu 31.1.2013






< Takaisin Artikkeleihin

PrimiFit-video luonnossa liikkumisesta


-------------------------------------------

Facebook