PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Artikkelit Hinnat Yhteystiedot





primaalia lenkkeilyä

Lisää vinkkejä parempaan uneen

Aiheeseen liittyen


1. Sähkölaitteet

Katkaise virta kaikista sähkölaitteista makuuhuoneessasi. Valmiustilavalojen lisäksi sähkömagneettiset kentät voivat vaikuttaa kykyyn rentoutua ja vajota uneen. Älypuhelimet, läppärin muuntaja, sähköpeitteet sekä kännykät säteilevät erityisen voimakkaasti. Kentät eivät vaikuta kaikkiin ihmisiin yhtä herkästi, mutta jos et saa millään unta, tätä kannattaa kokeilla.

2. Juominen

Älä juo vettä kahteen tuntiin ennen nukkumaan menoa, varsinkin jos heräät yöllä vessaan. Joskus on kuitenkin vaikeaa erottaa, että herättääkö rakko vai onko kyse vain heräämisestä ja tämän jälkeen vessahädän huomaamisesta.

3. Vessassa käyminen

Käy ennen nukkumaan menoa vessassa, ettei täysi rakko herätä keskellä yötä.

4. Sukat

Jos jalkojesi verenkierto on huono, pidä sukkia nukkuessasi. On tehty tutkimus, jossa käsien ja jalkojen lämpimänä pitämisen on todettu helpottavan unen saantia [Nature (1999; 401:36-37).

5. Työ ja muut stressinaiheuttajat

Lopeta työn tekeminen vähintään tuntia ennen nukkumaan menoa. Rentoutuminen on todella vaikeaa jos mietit työkiireitä vielä sängyssä.

6. Alkoholi

Alkoholi estää pääsemästä unen syvempiin ja kehoa paremmin uudistaviin vaiheisiin. Vaikuttava annos tietenkin riippuu henkilöstä. Alkoholin tiedetään helpottavan uneen pääsemistä, mutta valitettavasti sillä on myös unen keskeyttävä vaikutus.

7. Hankkiudu eroon ylimääräisestä rasvasta

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta ylipainoisuus voi johtaa uniapneaan, joka haittaa unta toden teolla. Ylipaino voi myös johtaa kuorsaamiseen, sillä se vaikuttaa hengitysteiden avoimuuteen.

8. Yliherkkyydet

Älä syö ruokia, joille tiedät olevasi yliherkkä. Monet syövät samoja ruokia päivästä toiseen, vaikka heillä olisikin yliherkkyyksiä ja ilmavaivat ovat normaali osa arkea. Erityisen herkistäviä ruokia ovat maitotuotteet, vilja, kananmunat ja liha. Kannattaa vaihtaa käytettyjä ruoka-aineita säännöllisesti, jotta yliherkkyyksiä ei pääse syntymään.

9. Liikunta

Liiku säännöllisesti, mutta kohtuudella. Tee päivittäin vähintään puoli tuntia jonkinlaista liikuntaa. Liiallinen harjoittelu voi kuitenkin jättää kehon stressitilaan, joka voi valvottaa ja pahasti.

10. Stressinhallinta

Järjestä aikataulusi niin että pääsi kestää sen. Jos tunnet olevasi jatkuvasti kiireinen ja rasittunut, on aika hidastaa tahtia. Oli vika sitten työssä, ystävä- tai parisuhteessa, asia kannattaa hoitaa kuntoon. Jos asiaa ei voi muuttaa, vaihtoehtona on amputaatio, eli vaihda työpaikkaa tai eroa ongelmallisesta ihmissuhteesta. Kuulostaa pahalta, mutta se voi olla elämäsi paras päätös. En toki kannusta ihmisiä eroamaan työstään tai parisuhteestaan, sillä asiat voidaan saada kuntoon älykkäämminkin, mutta se vaihtoehto on aina olemassa.

< Takaisin Artikkeleihin

Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa I
Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa II
10 Vinkkiä parempaan uneen