PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





kokemuksia parkourista

Uusi harrastukseni Parkour

Aiheeseen liittyen


14.3.2014, Stelios Katsaras



Parkour on vaikuttanut voimakkaasti elokuva- ja pelikulttuuriin jo vuosia. Youtube on täynnä videoita mielettömistä tempuista, joita harrastajat ovat jakaneet. Jokainen muistaa myös miten Casino Royalissa James Bond ajaa takaa parkourin hallitsevaa pahista, joka loikki ja puikkelehti sankarin ulottumattomiin mitä älyttömimmillä manöövereillä. Ei sille oikeastaan enää voinut mitään. Kun inspiroivaa materiaali tuli joka tuutista, oli lajia pakko kokeilla.

Wikipedian mukaan parkour on liikkumista pisteestä A pisteeseen B, mahdollisimman nopeasti, sulavasti ja katkeamattomasti. Turvallisuus ja liikkeen sulavuus kuuluvat myös tärkeänä osana lajiin. Liikkumistapaa sovelletaan yleensä urbaaniin ympäristöön, mutta samat periaatteet toimivat myös luonnossa. Kuten Bondissa jo nähtiinkin, laji soveltuu todella hyvin pakenemiseen tai takaa-ajamiseen.

Olinkin jo harrastanut jonkinlaista luonnollista liikkumista metsiköissä ja kallioilla, johon liittyi aina kiipeilyä, loikkimista ja tasapainottelua. Kävin myös yli vuosi sitten Luonnollisen Liikkumisen kurssilla, jossa opeteltiin niitä samoja taitoja, joita käytettiin lapsena leikkipuistossa, mutta taloudellisemmin. En itse varsinaisesti erota Parkouria ja Luonnollista Liikkumista toisistaan, mutta jälkimmäisessä on myös ulkoisten objektien manipulointia, kuten heittämistä, nostamista, kantamista sekä taistelua.

Minua kiinnostaa erilaisissa liikkumistavoissa erityisesti niiden taitojen siirtyminen kykyyn selviytyä kriisitilanteessa. Parkour kehittää loistavaa kehon hallintaa ja kykyä muuttaa oma ympäristö leikkikentäksi. Se mikä on muille este, on parkouroijalle korkeintaan vain hidaste.

Prisma Studion jaksossa (18.2.2014) yhdeksän suomalaista pääsi testaamaan omia selviytymiskykyjään Malmin Parkourkeskuksen tiloissa. MovNat-ohjaaja Jaakko Savolahti rakensi esteradan erilaisten oikean elämän selviytymistarinoiden pohjalta. Mukana oli mm. tasapainottelua, puomin varassa kiipeämistä ja lähes pystysuoran seinän kiipeäminen. Vaikeimmaksi esteeksi osoittautui juuri tuo aavistuksen loiva seinä, jossa oli vain pari otetta. Ylitykseen tarvitsi hyvät vauhdit, ponnistuksen ja tiukan otteen ulkonevasta puukappaleesta tai suoraan esteen yläreunasta. Vain kaksi testattavaa pystyi ylittämään tämän esteen. Vain yksi henkilö pääsi kaikki esteet läpi.

Näen tulokset hieman huolestuttavina, sillä ihminen on luonnollisessa tilassa todella kykenevä olento. Emme ole ehkä nopeimpia juoksijoita, kiipeilijöitä tai pysty loikkaamaan kovin pitkälle, mutta kehomme valttikortti on monipuolisuus ja mukautuvaisuus. Jos harrastamamme liikunta kehittäisi samalla mahdollisimman montaa erilaista liikekaavaa, treenaaminen ei olisi pelkkää kalorien kulutusta. Testiin osallistui myös liikunnallisia ihmisiä ja kovan tason treenaajia. Äärimmilleen viety juoksukestävyys tai eliittitason raaka voima ei kuitenkaan riitä yksinään tilanteissa, jotka vaativat kokonaisvaltaista kykyä yhdistää voimaa, liikkuuvuutta, tasapainoa sekä yleistä kehonhallintaa.

Malmiin on avattu parkouroimiselle omistettu Parkourkeskus, jossa lajia voi harrastaa turvallisesti ja miellyttävässä ympäristössä. Keskuksesta löytyy myös mm. boulderointiseinä, kahvakuulia, levytanko ja -painot, voimistelurenkaat ja kiipeilyköydet. Parkouria voi kyllä harrastaa ihan ilmaiseksi ulkonakin, mutta ajattelin, että jonkinlainen perusteiden opettelu olisi hyvä juttu alkuun.

Sain pienen pikakurssin ensimmäisen käyntikerran yhteydessä, jossa käytiin läpi mm. seuraavia asioita:
  • Turvallinen hypystä ja pudotuksesta laskeutuminen sekä joustavuus
  • Muutama erilainen vaulti, eli erilaisia tapoja ylittää esteitä
  • cat leap, eli hyppy seinälle käsien ja jalkojen varaan
  • Lopuksi kokeiltiin vielä ukemin kaltaisia kierimisiä, joiden tarkoituksena on pehmentää laskeutumista tai alittaa matalia esteitä
Keskuksessa on useita erilaisia siirrettäviä elementtejä, joista voi rakentaa oman esteradan. Pehmustematot ovat myös hyödyllisiä ja lisäävät jonkin verran rohkeutta erilaisissa loikissa ja niistä laskeutumisessa. Itse käytän vielä lähinnä yksittäisiä elementtejä, sillä haluan ensin oppia muutaman perusliikkeen hyvälle mallille.

Ensimmäisen sisätilaharjoittelun jälkeen siirryin kokeilemaan uusia taitoja ulkosalla. Tänä talvena ei pystynyt pahemmin hiihtelemään, joten parkour toimi hyvänä sijaisena. Kodin läheltä löytyi mahtavia paikkoja tarkkuushyppyjen sekä tasapainottelun harjoittelemiseen. En ollut edes osannut ajatella sisäpihaa hyvänä treenipaikkana, mutta sieltähän löytyi yhtäkkiä älytön määrä erilaisia haasteita. Noin puolen kilometrin päästä löytyi piha, jossa pystyy kehittämään erilaisia esteiden ylityksiä ja cat leapia.

Pienellä youtube-haulla löytyy todella hyviä opastusvideoita yksittäisistä liikkeistä. Saatan katsoa pari sellaista ennen kuin pyrähdän ulos ja otan ne päivän projektiksi. Olen vielä epävarma ihan perusliikkeissäkin, eikä pokka riitä kovin vaikeisiin juttuihin, mutta kehitystä on tapahtunut jo lyhyessä ajassa paljon.




Tämä taisi olla kolmas vierailuni Malmin Parkourkeskuksessa. Sen lisäksi, että harjoittelen tiettyjä yksittäisiä liikkeitä, annan itselleni myös luvan leikkiin ja seurata omia impulsseja.


Suosittelen lajia oikeastaan kaikille, sillä:

  • Ihmisen täytyy leikkiä, myös aikuisten
  • Parkour opettaa ihmisen liikkumistaitoja, eli lajityypillistä liikkumista
  • Lapset vaikuttavat rakastavan tätä (menkää vanhemmat heidän mukaansa, älkääkä katsoko vierestä ja istuko)
  • Laji kehittää itsevarmuutta, kehonhallintaa, luovuutta ja tietenkin kaikkia kunnon osa-alueita
  • Opitut taidot voivat joskus pelastaa henkesi tai tehdä sinusta kykenevän pelastaa jonkun toisen hengen

Aion jatkaa harjoittelua parkourin parissa ja saatan kirjoittaa siitä uudestaan vastaisuudessa. En usko kuitenkaan, että tulen erikoistumaan siihen täysin, sillä suurin osa energiastani menee edelleen lihaskuntoharjoitteluun.

Jos innostuit kokeilemaan parkouria, lähde liikkeelle rohkeasti, mutta maltillisesti, omaa kehoa kunnioittaen.




< Takaisin Artikkeleihin

Kokemuksia Luonnollisen Liikkumisen kurssilta
Pilateskokemuksia Lotta Leiwon valmennuksessa
Kokemuksia veitsenheittokurssilta
Kokemuksia Ashtangajoogasta It's Yoga:lla
Kokemuksia boulderoinnin alkeiskurssilta

-------------------------------------------

facebook Youtube twitter