PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





pilates kierto polvien taivutuksella

Kokemuksia pilateksesta Lotta Leiwon valmennuksessa

Aiheeseen liittyen





Nopean Wikipedia-tutkimukseni mukaan Pilateksen kehitti Joseph Pilates, 1900-luvun alkupuolella. Hän kutsui sitä nimellä Contrology ja koko homman ideana olikin kehon kontrolli. Herra Pilateksen mukaan täytyy jatkuvasti keskittyä siihen mitä tekee. Koko kehon on oltava kontrollissa, jotta liike olisi sujuvaa. Pilateksessa keskitytään erityisesti kehon syviin ja stabiloiviin lihaksiin.

Ristikkäisojennukset nelinkontin

Kiinnostuin pilateksesta oikeastaan vaimoni kautta, sillä hänellä oli hyviä kokemuksia siitä. Parempi ryhti ja vähentyneet selkäkivut olivat merkittävimpiä tuloksia. Nuo ovat myös asioita, joihin pyrin vaikuttamaan omassa valmennuksessani, joten lisäoppi kiinnosti kovasti. 

Lisäksi, minulla on ollut muutama vuosi sitten aika paha ryhtivirhe, jonka ansiosta alaselkäni oli voimakkaasti notkolla. Vääränlainen asento aiheutti alaselän kipuja. Jatkuva selän lihasten jännitys aiheutti myös nopean väsymisen kävellessä ja seistessä. Tuntui oudolta että minun piti venytellä selkää museokierroksen lopuksi.

Tajusin myöhemmin että minulta puuttui oikeanlainen vatsalihasten tuki ja selkäranka pääsi väärään asentoon.

hyperlordoosi
Hyperlordoottinen ryhti: kireä alaselkä, heikot ja venyneet takareidet, poikittaisen vatsalihaksen tuen puute ja kireät lonkankoukistajat. Kuva on Wikipediasta.

Tein suuren työn syvien vatsalihasten harjoittamiseksi ja vahvistin keskivartaloani asennossa, jossa lannerankani oli suora. Suurimmat ongelmat katosivat, mutta huomasin silti, että alavatsalihakseni ovat heikot, etenkin kun lanneranka on luonnollisessa asennossa. Ongelma paljastui mm. sprinttisessioissa, kun vatsalihakset eivät jaksaneet pitää rankaa suorassa.

Pilates hyvä ryhti
Hyvän ryhdin hakeminen vetää joskus vakavaksi.

Pilatesta tarjotaan melkein joka kuntosalilla, mutta miksi tyytyä ryhmäliikuntatunteihin, kun voi saada yksityisopetusta alan ammattilaiselta! Valmennettavani Lotta Leiwo on Personal Trainer ja ryhmäliikuntaohjaaja, joka pitää mm. Fitness Pilates-tunteja. Opettajaa ei siis tarvinnut etsiä kaukaa.

Oli hauska vaihtaa muutaman kuukauden jälkeen rooleja, eli olla itse valmennettavana. Valmentajaksi muuttuminen kävi Lotalta luontevasti.

Olemme ymmärtääkseni tehneet tapaamisten aikana perus Pilates-liikkeitä, mutta keskityimme treenatessa ilmi tulleisiin heikkoihin kohtiin, eli ristikkäiseen kehon hallintaan ja vasemman pakaran lihaksiin. Tämä näkyy kyykyissä toisen jalan puoltamisena laskeutumisvaiheessa, etenkin väsymyksen kasvaessa.

Yhdellä jalalla tehdyissä liikkeissä lantioni pääsee keinahtamaan ja oikean asennon pitäminen tuntuu raskaalta.

Pilates baletti harjoitus
Tässä ei ole kyse kenkien sovittamisesta, vaan Baletti-asentoni vaatii korjailua.

Viiden pilatestunnin jälkeen tiedän itsestäni taas enemmän ja olen oppinut hyvän paketin liikkeitä, joita työstää sekä omassa, että asiakkaitteni treeneissä.

Pilates luo hyvää pohjaa esimerkiksi perinteiselle kuntosaliharjoittelulle. Jos keskivartalon lihakset eivät ole kunnossa ja tasapainossa, on turha lähteä tekemään raskaita kyykkyjä ja maastavetoja. Epätasapainoisen kehon kanssa harjoittelu vahvistaa lisää noita epätasapainoja ja lopputuloksena on ennemmin tai myöhemmin jonkinlainen loukkaantuminen. Eli, ensin perusteet kuntoon ja sitten vasta lisää rautaa!

Lotta Leiwon blogia pääsee lukemaan täältä.

Kuvat on otettu Hakaniemen IDEALfit:illä.

Kirjoittanut Stelios Katsaras, Julkaistu 19.4.2013





< Takaisin Artikkeleihin

Magdan kokemuksia PrimiFit -valmennuksesta
Kokemuksia Luonnollisen Liikkumisen kurssilta

-------------------------------------------

Facebook