PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





primaalia lenkkeilyä

Polta nopeammin rasvaa näillä ruoka-aineilla

Aiheeseen liittyen




Olen listannut alle mausteita, juomia ja ruokia, jotka auttavat polttamaan rasvaa hieman nopeammin, mutta niitä voisi pitää ennemmin ravintolisinä. Ravintolisien tehtävänä on parantaa jo hyvää ruokavaliota, sekä monipuolista liikkumista, ei korvata niitä.


Kurkuma

Kurkuma on paljon intialaisessa ruoanlaitossa käytetty mauste, jolla on voimakkaita antioksidanttisia ominaisuuksia. Keskivartalon lihavuus ja krooninen inflammaatio kulkevat käsi kädessä. Inflammaatio on kehon luonnollinen tapa parantua ja taistella haitallisia mikrobeja vastaan. Jos elämäntavat ovat huonot, tämä stressitila voi jäädä päälle. Ajattele että poltat pihalla roskia, mutta seurauksena palaa koko tontti taloineen. Kurkuma on helppo ja halpa tapa parantaa rasvanpolttoa. Se ei ole voimakkaan makuinen ja lisää väriä ruokiin. Mausteen tehoaineiden imeytyminen kehoon paranee, jos ruoassa on laadukkaan rasvan lähde.

Kahvi

Kahvi

Nopeuttaa aineenvaihduntaa, antaa voimaa ja tehostaa rasvanpolttoa. Suosi luomua, sillä kahvi on yksi myrkytetyimmistä viljelykasveista. Kahvipapu sisältää paljon antioksidantteja, jotka pienentävät riskiä sairastua diabetekseen. Kahvi auttaa maksaa puhdistamaan kehoa kuona-aineista, jotka saattavat häiritä tervettä aineenvaihduntaa. Juo kuppi mustaa, makeuttamatonta kahvia noin yhtä tuntia ennen treeniä tehostaaksesi suorituskykyä ja rasvanpolttoa.

Vihreä tee

Sisältää paljon antioksidantteja ja auttaa maksaa puhdistamaan kuona-aineita, mikä on myös tärkeä tekijä rasvanpoltossa. Vihreä tee edistää myös insuliiniherkkyyttä, joka käytännössä tarkoittaa ihmisen kykyä sietää hiilihydraatteja.

Inkivääri

Jälleen voimakas antioksidantti, jolla on myös virkistävä, aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus. Aineenvaihdunnallinen vaikutus on melko pieni, mutta jos otat inkivääriä kapselina tai jauheena, tehokkaan annoksen saaminen helpottuu. Tuoretta inkivääriä voi raastaa ruoan sekaan ja siitä voi myös valmistaa teetä.

Omenaviinietikka

Auttaa pitämään insuliinitason vakaampana ruokailun aikana ja jälkeen. Jos ruokavalio on ollut jo pitkään kehnonlainen, insuliini voi nousta turhan korkealle terveellisenkin aterian yhteydessä. Sekoita vesilasiin 1-2 teelusikallista raakaa omenaviinietikkaa ja juo ennen ateriaa. Parhaan laadun tunnistat pullon pohjalle kertyneestä sakasta, jota kutsutaan 'äidiksi'. Omenaviinietikkaa saatetaan kutsua myös omenasiiderietikaksi.

Kaneli

Kaneli auttaa pitämään verensokerin terveellä tasolla. Sitä voi käyttää mausteena esim. pataruoissa tai jugurtin seassa. Muita hyviä vaihtoehtoja ovat kanelista keitetty tee ja ravintolisäkapselit. Kapselin kannattaa ottaa ennen ruokailua tai sen yhteydessä. Käytä 'aitoa' Ceylonin kanelia, sillä se ei sisällä kumariinia, joka voi suurissa määrissä vahingoittaa maksaa.

Sarviapila (fenugreek)

Usein kanaruoissa käytetty mauste, joka kanelin tavoin auttaa pitämään verensokerin normaalina. Sarviapilan maku sopii muihinkin ruokiin, mutta se saattaa olla joillekin liian eksoottinen. Tästä syystä on hyvä, että sitä saa myös kapseleina. Jos sarviapila ei ole vaihtoehto, kaneli käy yhtä hyvin.

Mustikka

Jälleen yksi loistava antioksidanttirikas ruoka, joka taistelee korkean verensokerin aiheuttamia haittoja vastaan. Ne ovat parhaimmillaan tuoreina ja raakoina, mutta talvella pakastetutkin käyvät hyvin.


kukkakaali

Ristikukkaiset kasvit (parsakaali, kukkakaali jne.)

Sen lisäksi, että nämä vihannekset sisältävät runsaasti antioksidantteja, ne estävät testosteronia muuttumasta estrogeeniksi, joka on rasvaa keräävä hormoni.

Hapankaali

Perinteiden mukaisesti valmistettu hapankaali sisältää paljon maitohappobakteereita, jotka auttavat luomaan ystävällisemmän suolistobakteerikannan. Vääränlaiset voimasuhteet 'hyvien' ja 'huonojen' suolistobakteerien välillä voivat johtaa monenlaisiin oireisiin, kuten heikentyneeseen immuniteettiin, makeannälkään, tulehduksiin ja ilmavaivoihin. Huonosti toimiva suolisto nostaa kroonisesti stressihormoni kortisolia, joka kerää rasvaa ja polttaa lihasta.


Listattujen aineiden positiiviset vaikutukset eivät rajoitu pelkästään kehonkoostumuksen parantamiseen, vaan kokonaisvaltaisen terveyden rakentamiseen.




< Takaisin Artikkeleihin

Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa I
Unen tärkeys kiinteyttäjälle, osa II
10 vinkkiä parempaan uneen
Lisää vinkkejä parempaan uneen
Tavoitteena kiinteä keho
8 syytä rasvan kertymiselle