PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





stressin vaikutukset kasaantuvat

Stressi, osa 2: Stressit kasaantuvat

Aiheeseen liittyen






Edellisessä osiossa puhuin stressin vaikutuksista ihmisen kehoon. Tässä artikkelissa yritän sen sijaan selvittää miten kaikki eri suunnista ja eri syistä kohdistuvat stressit vaikuttavat meihin samalla tavalla.

Ajattele, että erilaiset stressit ovat kuin pieniä puroja, joista tulee lopulta joki. Kaikki kehon stressit aiheuttavat lopulta kehossa saman reaktion: stressihormonien (mm. kortisolin) määrä veressä kasvaa ja keho on jonkin asteisessa pakene-tai-taistele -tilassa.

Jotta ihminen voisi elää tervettä ja tasapainoista elämään, tulisi stressin ja palautumisen olla tasapainossa. Vaakakupin yhdellä puolella painavat kaikki erilaiset stressit ja toisessa kupista pitäisi löytyä riittävä lepo, rentoutuminen, terveellinen ja riittävä ravinto ja neste, elämästä nauttiminen, nauraminen jne.

Tässä esimerkkejä erilaisista stresseistä, joista ihminen joutuu selviämään:
  • Henkinen rasitus, kuten työstressi, ihmissuhteet sekä traumat
  • Fyysinen rasitus, kuten kova treeni tai raskas fyysinen työ
  • Liikkumattomuus, kuten tietokoneen ääressä istuminen 8 tuntia päivässä
  • Ruoansulatuksellinen rasitus, esim. ruoka-aineyliherkkyydestä johtuen
  • Puutteellisesta tai vääränlaisesta ruokavaliosta johtuva stressi
  • Stimulantit, kuten kofeiinipitoiset juomat
  • Keho joutuu stressitilaan jos se saa liian vähän vettä
  • Säteilystä, kemikaaleista, lääkeaineista ja saasteista johtuva stressi
  • Liian vähäinen uni, lepo ja rentoutuminen

elämä tasapainoon

Stressin poistamista vai hallintaa?

 Joskus stressin määrä on vain liikaa, etenkin jos levon määrää rajoittaa joku tekijä. Jos olet tuore vanhempi, vuorotyöntekijä tai muuten vain valvot ja nukut velkoja takaisin viikonloppuisin, et todennäköisesti hyödy unesta optimaalisesti.

Mielestäni on järkevää poistaa elämästä ylimääräiset stressiä aiheuttavat tekijät, etenkin jos vietät valveillaoloaikasi zombiena ja ainoa rentoutumishetkesi on se kun painat pääsi tyynyyn.

Stressin hallintaa on se että laitetaan vastakkaiseen vaakakuppiin lisää tavaraa, eli yritetään parantaa unen laatua, terveellistää ruokavaliota ja lisätä arkeen rentoutumishetkiä, jolloin vaaka on taas vähän enemmän tasapainossa.

Joskus ihminen kuitenkin hankkii itselleen niin paljon tekemistä ja aktiviteetteja, ettei siitä selviä terveenä pelkästään nukkumalla ja rentoutumalla. Silloin kannattaa oikeasti lähteä tekemään tilaa kalenteriin ja päättää mikä on oikeasti tärkeää elämässä: oma terveys ja onnellisuus, vai se että on töissä iltaan asti tai käy joka päivä kahdessa peräkkäisessä jumpassa ja vielä salilla kuuden tunnin yöunilla?

Jos sairastelet jatkuvasti tai olet koko ajan sairas, etkä parane kuukausiin, kehosi on aivan liian kovassa stressissä. Sellaisessa tilanteessa sinulla ei ole mitään asiaa töihin, kuntosalille, jumppatunnille tai oikeastaan mihinkään muualle kuin kotiin lepoasentoon. Kehittävästä liikunnasta ei ole silloin mitään hyötyä, eikä kehityksestä voi juuri puhua. Takapakkia sen sijaan voi tulla reilustikin.

Liika on liikaa ja vähemmän on enemmän.

Joskus elämässä tulee stressaavampia vaiheita, joissa unta saa pakostikin vähemmän ja ruoanlaittoon ei pysty käyttämään niin paljon aikaa tai ajatusta. Tuolloin aktiivisuuden pitäisi olla suoraan suhteessa vireystasoon.
elämä tasapainoon
Vaikka pidän itseäni jonkinlaisena elämäntapaliikkujana, en vaivaudu treenaamaan jos takana on kehnot yöunet. Saatan sen sijaan venytellä ja huoltaa kehoani. Miksi kuluttaa energiaa kun sitä on jo valmiiksi vähän? Rauhallinen kävely, venyttely ja foamrollaus voivat sitävastoin antaa lisää energiaa.

Jutun tarkoituksena ei ollut tosiaankaan estää ihmisiä liikkumasta, vaan enemmänkin pitää ensin huolen riittävästä palautumisesta.

Kannattaa siis katsoa ylläolevasta listasta mitkä stressit vaikuttavat eniten omaan elämään ja jatkaa sitten hallitsemalla tai poistamalla niitä. Vähemmän stressiä = enemmän energiaa.

Energiaa kaikille lukijoille!


Kirjoittanut Stelios Katsaras, Julkaistu 20.1.2014






< Takaisin Artikkeleihin

Stressi, osa 1: Stressi vanhentaa
Krooninen stressi
Oletko ylikunnossa?

-------------------------------------------

facebook Youtube twitter