PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





otsikko

Tarjan kokemuksia valmennuksesta

Aiheeseen liittyen


27.4.2014, Tarja




Olen aina ollut se tyttö, joka on viimeiseksi valittujen joukossa, kun urheilujoukkuetta kootaan. Siitäkin huolimatta liikkuminen tavalla tai toisella on aina kuulunut elämääni, vaikka olemukseni ja osaamiseni eivät tätä mielikuvaa tuekaan. Aikaisemmin elämässä ulkonäköodotukset olivat tärkein motivoiva tekijä liikuntaharrastukseen. Pikku hiljaa liikunnan harrastamisen syyksi tulivat myös lisääntyneet pää- ja hartiaseudun kiputilat, joiden lievittämiseksi lääkärikin kehotti lisäämään liikuntaa. Olen harrastanut aerobicia, steppiä, kävelyä, uimista, pyöräilyä, jne. Juoksin jopa puolimaratonin kolmisen vuotta sitten.

Päänsäryt eivät kuitenkaan hävinneet. Oikeastaan minulla särki välillä koko vasenta puolta: oli siis jatkuvasti kipeä ja jännittynyt vasen puoli ja terve(?) oikea puoli. Söin särkylääkettä välillä päivittäin. Välillä unen laatu kärsi. Koko elämänlaatu kärsi.

Pikku hiljaa havaitsin myös että liikkumaan lähtö alkoi olla yhä vastenmielisempää. Säännöllisyys hävisi, ja lisärasitteeksi tuli huono omatunto, kun tiesi, että pitäisi. Painoakin alkoi kertyä. Lisäksi sain uusia vaivoja, kun päätin rauhoittaa huonoa omaatuntoa, ”repäisemällä” itseni liikkeelle pitkän liikkumattomuuden jälkeen. Tyytymättömyys omaan itseen oli jatkuvaa, ja olo väsynyt ja kipeä.

Joku tuttava kertoi saaneensa asiantuntijan tekemän juoksuohjelman käyttöönsä. Hän myös painotti sitä, miten lukujärjestys auttoi tavoitteen saavuttamisessa. Tämä lausahdus jäi kai soimaan mielessäni, kun itsekin aloin pohtia henkilökohtaiseen valmennukseen hakeutumisesta.

Niinpä ilmoittauduin asiakkaaksi Steliokselle.

Stelios ei tehnyt juoksuohjelmaa. Sen sijaan hän laatii minulle ohjelman useammaksi viikoksi kerrallaan henkilökohtaisten tarpeitteni mukaisesti. Pääpaino on lihasvoiman parantamisessa, lihashuollossa, liikkuvuuden ja tasapainon hallinnassa. Tämän lisäksi olen saanut ohjeita kestävyysharjoitteluun, syömiseen, nukkumiseen.

Kunto-ohjelma on tehty minulle mittatilaustyönä. Työni vuoksi inhoan tiukkaa aikataulutusta vapaa-ajassani. Kunto-ohjelmaa voin noudattaa itselleni parhaiten sopivalla tavalla, siten että se ottaa huomioon myös työni asettamat vaatimukset. Silti minulla on lukujärjestys, mikä auttaa siinä, että liikunta on säännöllistä. Liikunta ja lepo vuorottelevat kehittymistäni tukevalla tavalla.  Aina uuden ohjelman alussa käymme liikkeet yhdessä läpi. Viikoittain myös tapaamme, jolloin voin treenata valmentajan valvonnan ja suoran tuen avulla, mikä on mielestäni erittäin olennainen osa valmennusta.

Pää- ja hartiasärkyni ovat kadonneet, ja särkylääkkeiden suurkulutus on loppunut. Sain myöhemmin urheiluvamman liian äkillisestä juoksuharjoittelusta, joka ei kuulunut liikuntaohjelmaani. Se ei ole hävinnyt kokonaan, mutta olen nyt saanut toimivia ohjeita vaivan hoitamiseen ja pystyn elämään sen kanssa. Jos kroppani kipuilee nykyään, on se hyvää kipua, koska se johtuu lihasharjoitteista. (Todennäköisesti niitäkään ei olisi tullut, jos olisin toteuttanut Stelioksen antamia jälkihuolto-ohjeita paremmin).

Huomaan lihasvoimani ja tasapainoni sekä kehoni hallinnan parantuneen huikeasti siitä, kun olemme aloittaneet. Jopa ryhtini on parantunut. Vaikka harrastin liikuntaa aikaisemminkin, olen saanut huomata, että koskaan aikaisemmin kukaan ei kiinnittänyt huomiota ja ohjannut liikkeiden oikein tekemiseen.

Huolimatta siitä, että liikunta on säännöllistä ja myös haastavaa, en tunne kuitenkaan sitä ”hikisuorittamiseksi”.  Minä itse päätän, mitä ja miten paljon ja usein teen.  Mutta kun minulla on valmis viikko-ohjelma, joka tukee kehittymistäni oikealla tavalla, se auttaa minua tekemään liikunnastani säännöllistä ja tehokasta. Stelioksella on paljon tietoa ja hyviä vinkkejä sekä perusteluja. Saan häneltä tukea myös henkisesti.

Kaiken kokemani perusteella aion jatkaa valmennettavana. Huomaan että motivaationi on parantunut koko ajan. Ihmettelen niitä henkilöitä, jotka liikkuvat ilman ammattihenkilön ohjausta. Toivon, että ihmisillä olisi enemmän tietoa personal trainerien työstä ja siitä, mitä se voi antaa tavalliselle kuntoilijalle.
 
Tarja (Ammatti: hammaslääkäri, Ikä: 56 vuotta)




< Takaisin Artikkeleihin

Magdan kokemuksia PrimiFit-valmennuksesta
Lotan blogikirjoitus PrimiFit-kokemuksista
Lotan kokemuksia valmennuksesta
Peterin kokemuksia valmennuksesta
Helin kokemuksia valmennuksesta


-------------------------------------------

facebook Youtube twitter