PrimiFit: Primal Health and Strength Etusivu Valmentaja Yrityksille Artikkelit Referenssit Palvelut Yhteystiedot





uusi vuosi

Über-haaste Uudelle vuodelle 2014

Aiheeseen liittyen





Uusi vuosi on taas vaihtunut ja lähes jokaisella on enemmän tai vähemmän pyhä tarkoitus tehdä parannuksia oman terveyden hoitamisen suhteen.

Jotkut pitävät Tipatonta Tammikuuta, kuukauden karkkilakkoa tai vaikkapa tekevät punnerruksia joka päivä kuukauden ajan.

Aion pistää paljon paremmaksi ja PrimiFit:iltä tuleekin nyt ultimaattinen haaste vuodelle 2014!

uuden vuoden lupaus

Yksi täysin alkoholiton kuukausi vuodessa on tietysti parempi kuin nolla alkoholitonta kuukautta vuodessa. Samoin on hyvä harrastaa säännöllistä liikuntaa edes yhden kuukauden ajan vuodessa, jos vaihtoehtona on se, että ei tee mitään.

Kuurin aloittaminen on ainoastaan itselle lupaus siitä, että se loppuu pian

Mitä tapahtuu kuukauden jälkeen? Mitään ihmeellisiä tuloksia tuskin on saavutettu tuona aikana, vaikkakin kuukaudessa voi saada jo näkyviä tuloksia sekä liikunnan että ruokavalion saralla. Jos homma kuitenkin loppuu kuin seinään, tuloksille voi heittää hyvästit melko pian, oli kyse sitten poltetusta rasvasta tai rakennetusta lihasmassasta tai voimasta.

Elämäntapamuutokset saattavat tuntua monille vaikeilta, sillä sitä helposti ajattelee, että "sitten minun täytyy alkaa syömään eri tavalla ja liikkumaan monta kertaa viikossa ja ottamaan kalaöljyä ja-ja-ja...".

Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta olisikin tietysti hyvä, että söisi ainakin suhteellisen terveellisesti ja harrastaisi usein liikuntaa, mutta kaikkea ei tarvitse yrittää tehdä kerralla.

Teeskenteleminen on rankkaa. Viimeistään jossain vaiheessa oma luonne pyrkii esiin ja sitten todellinen minä paljastuu. Toisin sanoen, jos yrität muuttaa monta elämäntapaa kerralla, alat elämään jonkun toisen ihmisen elämää. Et ole tottunut sellaiseen, joten se tuntuu vieraalta.

Tästä syystä olisikin järkevintä (ja helpointa) valita yksi tai korkeintaan kaksi asiaa, joista lähteä liikkeelle. Kun ne ovat viikkojen päästä osana normaaliarkea, voi lähteä miettimään mitä muuta voisi tehdä oman terveyden hyväksi.

Annan yleensä asiakkailleni alussa yhden tai kaksi ohjetta, joiden uskon olevan helposti toteutettavissa ja joista asiakas hyötyy mahdollisimman paljon. Jollekin pelkkä gluteenin poistaminen ruokavaliosta saattaa tehdä ihmeitä. Toiselle taas terveellisen ja tukevan aamiaisen syöminen laittaa käyntiin positiivisten asioiden dominoefektin.

Vähälläkin saa siis paljon aikaan. Moni tietää jo valmiiksi itse mikä omissa elämäntavoissa on vialla. Joskus niiden näkeminen voi kuitenkin olla vaikeaa.

Tässä muutama esimerkki sellaisista ongelmista:

  • Liian vähän unta ja huono unen laatu
  • Liikaa stressiä ja liian vähän lepoa sekä rentouttavia aktiviteetteja
  • Liian paljon liikuntaa suhteessa levon määrään ja muuhun stressikuormaan
  • Liian vähän ruokaa (yllättävän yleistä)
  • Ruokavalio ei tue liikuntaharrastusta kunnolla (esim. karppaaminen yhdistettynä kovaan kestävyysliikuntaan)
  • Liikaa alkoholia
  • Liian vähäinen veden juonti

Kun suunnittelet elämäntapamuutosta, on hyvä miettiä kaikenlaisia erilaisia tilanteita, joissa voit joutua kiperään paikkaan. Siksi on hyvä tehdä Jos tapahtuu X, teen Y -suunnitelma (IF...THEN -lauseke ohjelmointinörteille).

Otetaan esimerkiksi karkin vähentäminen yhteen 100 g annokseen viikossa:

JOS...

SITTEN...

...minun tekee mieli karkkia. ...syön kuivattuja hedelmiä tai pähkinöitä
...tekee silti mieli karkkia. ...minulla saattaa olla oikeasti nälkä. Syön säännöllisesti proteiinipitoisia aterioita, jotka pitävät minut kylläisenä ja verensokerin tasaisena.
...joku tarjoaa karkkia. ...osaan kieltäytyä ja otan omasta pussistani kuivatun hedelmän tai pähkinän (ja tietenkin tarjoan myös kaverille)
...joku kokee karkittomuuteni uhkana heidän itsetunnolleen ja alkaa painostus sekä kysymyksillä pommittaminen. ...tunnistan että kyse on toisen ihmisen omasta epävarmuudesta ja että voin edelleenkin sanoa ei, ilman että tarvitsee potea huonoa omaatuntoa. Sanon että kyse on omasta kyvyttömyydestä syödä karkkia kohtuudella. Omien heikkoksien paljastaminen näissä tilanteissa on yleensä parempi vaihtoehto, kuin alkaa saarnaamaan karkin epäterveellisyydestä.
...lipsun lupauksesta. ...ymmärrän että olen ajatteleva ja älykäs olento, joka tekee tietoisia päätöksiä. Otan vastuun teosta ja tiedän tehneeni tietoisen valinnan. En tehnyt valintaa luovuttaakseni. Olen oman elämäni herra/keisarinna.
...syön karkkia sovittuna karkkipäivänä. ...pidän määrän järkevänä (koko pussillinen karkkia ei ole välttämättä kaikille järkevä annos) ja syön vain sellaisia karkkeja, joita oikeasti rakastan. Nautin jokaisesta karkista erikseen ja kunnolla.
...en pysty pitämään karkkipäiviä kohtuullisina tai homma lähtee lapasesta ja päivästä tuleekin monen päivän putki. ...nimeni on [oma nimi] ja olen karkkiaddikti. Myönnän että addiktio karkkeihin on liian kova kohtuukäyttöön, enkä pysty pitämään karkkipäiviä.
...puoliso tai perheenjäsen ostaa kotiin karkkia ja siten tekee elämästäni tarpeettoman vaikeaa. ...sovin henkilön kanssa yhteisistä pelisäännöistä karkin ostamisen suhteen. Kodin täytyy ehdottomasti olla karkiton turvasatama ja jos henkilön on pakko ostaa karkkia, se syödään kodin ulkopuolella ja mieluiten ei samassa seurassa.


Mitä enemmän asiaan on varautunut, sitä vaivattomampaa elämänmuutoksesta tulee. Tee asia itsellesi mahdollisimman helpoksi!

Yhteenvedoksi vielä:

  1. Tunnista mikä yksi elämäntapamuutos antaisi sinulle suurimman positiivisen vaikutuksen
  2. Ota muutos osaksi normaalielämää
  3. Älä masennu lipsahduksista ja ole itsellesi armollinen
  4. Älä luovuta
  5. Kun homma on hanskassa ja muutos on osana normaalielämää, palaa ensimmäiseen kohtaan

Olkaa siis rohkeita ja tehkää uuden vuoden lupaus, josta ei ole paluuta.

Toivotan kaikille lukijoille tervettä ja hauskaa Uutta Vuotta 2014!

Kirjoittanut Stelios Katsaras, Julkaistu 10.1.2014





< Takaisin Artikkeleihin

Ei aiheeseen liittyviä artikkeleita


-------------------------------------------

facebook Youtube twitter